Programy |
![]() |
![]() |
![]() |
Wpisany przez Administrator | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
sobota, 21 stycznia 2017 23:08 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
PROGRAM NAUCZANIA WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO realizowany w naszym przedszkolu udostepniamy TUTAJ.
Inne programy realizowane w naszym przedszkolu: PROGRAM - PROJEKT EDUKACYJNY "PRZEDSZKOLE BEZ ZABAWEK"
Dzisiejsze dzieci żyją w świecie pełnym zabawek. Przeciętny przedszkolak dostaje kilka a nawet kilkanaście zabawek z okazji urodzin, świąt czy Dnia Dziecka. Często dzieci nawet nie pamiętają , jakie zabawki posiadają. Dzisiejsze zabawki są przeważnie tzw. gotowcami. Dawniej dzieci tworzyły swoje własne zabawki. Dzisiaj dostają np. gotowy zestaw do gotowania, kącik dla lalek, auta czy roboty. Dostając konkretne rzeczy, nie muszą wykorzystywać wyobraźni do ich tworzenia. W dzieciństwie, a szczególnie w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym zabawa rozkwita najbardziej. Mały człowiek poprzez zabawę rozwija się umysłowo, społecznie i emocjonalnie. Przedszkolak potrafi bawić się samodzielnie i twórczo. Uczy się również współpracy, bo chętniej bawi się w grupie rówieśników. Jednak, aby dzieci mogły się rozwijać, nie wystarczy samo podstawienie im samochodzików, lalek czy maskotek. Dlatego też, nauczyciele z Niepublicznego Przedszkola „Edukacja” postanowili wprowadzić w swoich grupach wiekowych program projektu edukacyjnego „Przedszkole bez zabawek”. Pomysł akcji zrodził się w latach 90-tych, w jednym z przedszkoli w Górnej Bawarii. Wychowawcy postanowili namówić dzieci do tego, aby same wymyślały zabawy dla siebie i swoich kolegów, posługując się własną wyobraźnią, a nie tylko gotowymi zabawkami. Program miał zapobiegać uzależnieniom dzieci od telewizji oraz gier komputerowych i zabawek interaktywnych.
1. Założenia programu. Program „Przedszkole bez zabawek” ma w założeniu nauczyć nasze dzieci jak walczyć z nudą, gdy nie ma wokół gotowych zabawek. Projekt ma zmobilizować zarówno dzieci, jak i nauczycieli do nowej formy zabawy, dzięki której dziecko wyzwoli swoją kreatywność i samodzielność.
2. Cele projektu. Celem projektu jest pomoc w znalezieniu alternatywnych form zabawy. Dzięki temu dzieci stają się samodzielne w podejmowaniu decyzji, tworzeniu czegoś z niczego oraz rozwijają swoją kreatywność i używają wyobraźni. Taka forma zabawy pozwoli im odkryć nowe zdolności dostarczając równocześnie mnóstwo radości i satysfakcji z nauki poprzez zabawę. Poprzez program chcemy pokazać dzieciom jaką wielką siłę ma ich fantazja, jak wiele niepowtarzalnych rzeczy można zrobić samemu, bądź z pomocą nauczyciela, a czas wolny można spędzić inaczej niż przed telewizorem czy komputerem. Cele ogólne projektu: - znalezienie alternatywnych form zabawy - samodzielność w podejmowaniu decyzji - rozwijanie kreatywności - używanie wyobraźni - odkrywanie nowych zdolności - chęć samodzielnego tworzenia
3. Metody i formy realizacji projektu. Dobór metod zależny jest od wielu czynników tj. materiału, który realizujemy, wieku podopiecznych, celów i zadań stawianych przed dziećmi. Dzieci najlepiej przyswajają wiedzę, która jest formą ich własnej działalności i wywołuje silne emocje. Dlatego realizując program innowacji pedagogicznej „Przedszkole bez zabawek” zastosowane będą metody oparte przede wszystkim na działaniu oraz na bezpośrednim spostrzeganiu i na słowie. Zostaną również zastosowane metody, których dostarcza pedagogika zabawy. Dzieci za pomocą tych metod zdobywają nowe umiejętności, uczą się samodzielności, współżycia w grupie i współdziałania w niej. Metody realizacji: - słowna - oglądowa - zadań stawianych do wykonania - własnych doświadczeń Formy realizacji: - praca w zespołach - praca indywidualna - praca z całą grupą
Chcemy wykorzystać do zabawy to, co znajdziemy wokół nas: kartonowe pudła różnej wielkości, kapsle, wstążki, resztki materiałów, klamerki do bielizny, sznurki, taśmy, materiał przyrodniczy, kłębki wełny, makulaturę, butelki plastikowe, pojemniki po jogurtach, serkach, itp. Z włóczki zrobimy lalki, piłki. Samochód z kartonu, szpulek po niciach lub z pudełek po zapałkach. Dom dla lalek z dużego pudła po telewizorze. Rakietę kosmiczną z różnej wielkości pojemników, butelek i jeszcze wiele, wiele innych wspaniałych zabawek, które podsunie nam nasza wyobraźnia.
4. Współpraca ze środowiskiem w realizacji projektu. - udział rodziców w zbiórce materiałów potrzebnych do realizacji programu „Przedszkole bez zabawek
5. Oczekiwane efekty pracy. Nowa forma bawienia się – samodzielne wykonywanie zabawek pozwala przede wszystkim rozwijać wyobraźnię. Dzieci uczą się współpracować ze sobą, nawiązują kontakty z rówieśnikami i dorosłymi, uczą się walczyć z nudą, a także poznają własne słabości i proszą o pomoc. Program uczy myślenia „społecznego” – maluchy dłużej potrafią się bawić w jedną zabawę, a przy niej negocjują, opowiadają sobie różne historyjki. Dzięki projektowi rozwiniemy umiejętności organizacyjne naszych dzieci, nauczymy je współpracy, współdziałania w grupie rówieśniczej, pomagania sobie nawzajem. Pobudzimy w dzieciach chęć do działania, ich wyobraźnię i fantazję, każde z nich będzie miało możliwość wykazania się, podzielenia swoimi pomysłami. Dzieci będą sprawniejsze manualnie, nauczą się rozwiązywać konflikty. Przedszkolaki rozwiną umiejętności społeczne: przyjaźń, koleżeństwo, tolerancję, kontakt z innymi dziećmi. Niektóre może nawet przełamią swoją nieśmiałość i brak wiary w siebie i własne możliwości. Po aktywnym działaniu podczas programu z tak różnorodnym materiałem, wymyślaniu coraz to nowych rzeczy, dzieci odczują radość z tworzenia, poszanowanie własnej i cudzej pracy. Rozbudzimy w wychowankach chęć działania, zaczną spostrzegać, że do zabawy można wykorzystać wszystko, co jest wokół nas.
Autorski program zajęć edukacji kulinarnej dla przedszkolaków
"Akademia małego kucharza" Smacznie, zdrowo, kolorowo
Prawidłowe żywienie ma ogromny wpływ na zdrowie i rozwój dziecka w wieku przedszkolnym, którego organizm intensywnie się rozwija. Jakość jedzenia i jego rodzaj oraz prawidłowe nawyki żywieniowe są podstawą w zapobieganiu chorobom cywilizacyjnym m.in. otyłości u dzieci. Przyzwyczajenia żywieniowe ulegają obecnie szybkim zmianom i są to, niestety zmiany w złym kierunku. Dlatego konieczne jest podejmowanie działań na rzecz korygowania przyzwyczajeń i kształtowania właściwych nawyków żywieniowych przedszkolaków. Nie jest to zadanie łatwe, ale możliwe poprzez realizację programu edukacji kulinarnej „Akademia małego kucharza”. Program ten wzbogaca ofertę edukacyjną przedszkola. Łączy treści edukacyjne z różnych obszarów podstawy programowej i uwzględnia treści wykraczające poza podstawę programową. Program promuje aktywne metody nauczania i wychowania. Wprowadza korzystne zmiany w procesie budowania jakości pracy przedszkola, a także angażuje i integruje społeczność przedszkola. „Akademia małego kucharza” to dla przedszkolaków zabawa i wielka przygoda, których efektem będą właściwe nawyki żywieniowe. Cele programu: 1. Stwarzanie dziecku możliwości do działania kulinarnego 2. Wdrażanie podstaw racjonalnego odżywiania i higieny przyrządzania posiłków 3. Czerpanie radości ze wspólnego przygotowywania posiłków 4. Zdobywanie nowych doświadczeń za pomocą zmysłu smaku, zapachu i dotyku 5. Kształcenie wyobraźni twórczej, pomysłowości, płynności ruchów 6. Rozwijanie poczucia kompozycji kolorystycznej, wrażliwości i piękna 7. Rozwijanie umiejętności korzystania z książek kucharskich 8. Zapoznanie z różnymi naczyniami i przyborami kuchennymi 9. Rozwijanie samodzielności i umiejętności samoobsługowych 10. Wdrażanie zasad kulturalnego zachowania się przy stole
Program będzie realizowany od października 2016 roku do czerwca 2017 roku. Zajęcia odbywać się będą cyklicznie, jak również w zależności od okoliczności np. święta, dni okolicznościowe itp. w godzinach 10.00 – 11.00. W zajęciach kulinarnych uczestniczyć będą dzieci pod kierunkiem nauczyciela – autora programu oraz wychowawcy grupy i pomocy nauczyciela. Podczas spotkań przedszkolaki wykonywać będą różnorodne dania pod nadzorem i z pomocą nauczycieli.
Działania kulinarne: 1. Sałatki 2. Surówki 3. Soki i kompoty 4. Kolorowe kanapki 5. Pasty 6. Desery 7. Przystawki 7. Słodkie wypieki – ciasta, ciasteczka, pierniki, mazurki, drożdżowe bułeczki 9. Zapiekanki 10.Kulinarne fantazje
Zajęcia składać się będą z trzech części: 1.Wstepna-przedstawienie tematu zajęć, poznanie produktów, objaśnienie sposobu wykonania zadania. 2.Działania dzieci pod nadzorem nauczyciela i przy jego pomocy. 3.Degustacja przygotowanego dania i porządkowanie sali.
Udział w zajęciach pozwoli dzieciom rozwinąć zainteresowania kulinarne, nauczy organizacji pracy w kuchni, zdrowego odżywiania oraz zachowania higieny podczas przyrządzania posiłków, Zdobyte umiejętności będą mogły wykorzystać w życiu codziennym. Cele główne programu to:
Podstawowym wyznacznikiem udanej realizacji programu jest obserwowana radość z własnych i cudzych działań u każdego dziecka. Umożliwia ona przeżywanie kulinarnej przygody, uczestniczenia we wspólnym tworzeniu, podejmowania trudu własnoręcznego przygotowania smacznego i zdrowego posiłku. Fotogaleria znajduje się na stronie przedszkola na facebooku.
HARMONOGRAM DZIAŁAŃ W RAMACH REALIZACJI PROGRAMU ZAJĘĆ EDUKACJI KULINARNEJ DLA PRZEDSZKOLAKÓW „AKADEMIA MAŁEGO KUCHARZA – SMACZNIE, ZDROWO, KOLOROWO” W ROKU SZKOLNYM 2016/2017
Opracowała: mgr inż. Alicja Kaniewska
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poprawiony ( czwartek, 26 stycznia 2017 23:31 ) |